Доклад на Борис Израитель, изнесен на конференция на Московската академия по астрология в Москва през 2013г.
М. Левин: Искам да представя един не изгряващ, а вече високо издигнат астролог, който се казва Борис Израитель.
Б. Израитель: Когато бе обявена темата на настоящата конференция - "Астрология в XXI век", започнах да разсъждавам каква би била тази астрология и с какво ще се отличава от астрологията на предишния век. Парадоксално е, че в момента е модерна архаичната астрология. Превеждат се древни текстове. В САЩ Робърт Хенд зададе тази мода. Но и самият той впоследствие написа статия, в която казва, че новите техники трябва да продължат да се ползват. От друга страна е ясно, че когато настава преход, астрологията също трябва да се преобрази; има криза и е необходимо науката да направи възвръщане към изпробвани позиции, осветени от авторитети, но въпреки това да продължи да се движи напред.
Първото, което ми дойде наум, е, че с настъпването на Ерата на Водолея, астрологията ще се превърне от регистриращ в планиращ инструмент, защото тази ера ще даде повече свобода на човека.
В момента е разпространено астрологията да се нарича ЕЗИК, което също е в духа на Ерата на Водолея. Но нека помислим между кого се осъществява тази комуникация? Между астролога и клиента, така ли? Според мен комуникацията се води между нещо висше и астролога. Хипотезата, че астрологията е разновидност на ЕЗИК за комуникация посочва това, че съществува висш разум. Наистина, информацията, която е отразена в хороскопите, явно е на по-високо равнище от човешкото. По този начин главната идея на моето изявление е в това, че всяка натална карта, особено тази на човека, представлява ПИСМО до астролога, написано от Висш Разум. Тоест някакво разумно същество предава информация през наталната карта, а астрологът трябва да я разшифрова. Това теоретично звучи красиво, но какъв е практичният резултат? Нека да дадем пример.
Това е карта на човек, който се казва Джон. Предполагам, че в Московската академия е добре познат. Той написа философски трактат с название „Драматичната вселена“, занимава се с преподаване, издателска дейност. Една от важните теми в живота му е просвещението. Може още много неща да се изредят, но всички водещи за него дейности попадат в обхвата на Юпитер, който в картата се намира в знак и дом на своето изгнание. Да погледнем и светилата, които са източник на сила за останалите планети. Ако някое от тях се намираше в Риби или Стрелец, можеше да предположим, че има компенсация. Но и те са в знаци, в които Юпитер е много слаб.
Коментар от Левин: типичният неудачник.
Израитель: Да, типичен меркуриански тип. Какви мисли ви идват наум, когато виждате подобни карти?
- Първо, че рождените данни може да не са верни или че картата не е ректифицирана. Но тук Юпитер, накъдето и да го поместиш, по-силен няма да стане.
- Второ: може да възникне идея, че ние не разбираме смисъла на дейността на този човек, атрибуцията на философската просветителска дейност.
- Трето: той лъже и някой друг вместо него е писал тези трудове, а той само е взимал хонорари.
- Четвърто: последната версия е, че ние всъщност не разбираме по какъв начин новото време ИЗМЕРВА СИЛАТА НА ПЛАНЕТИТЕ.
Струва ми се, че в последното има резон, особено в рамките на метафората за КОСМИЧЕСКОТО ПИСМО.
Това, което се намира в знак на изгнание, в дом на изгнание и заточение по отношение на знаците на светилата, за подателя на писмото е НАЧИН ДА ПОСТАВИ АКЦЕНТ. Посланието му е: ОБЪРНИ ВНИМАНИЕ!
По този начин се изравняват правата на Изгнанието с тези на Владението, както и правата на Падението с тези на Екзалтацията.
Основен пункт в афетиката от времето на Птолемей е положението на планетата по знак, съответно интерпретацията на картата се е изграждала около това. Положението на планетата по знак се е наричало главно (есенциално) достойнство, доколкото акцеденталното (по аспекти, по дом) се е отчитало като второстепенно. В по-новото време започнахме да придаваме по-голямо значение на акцеденталните достойнства. Лесно е да се даде пример, защото нерядко аспектите са по-важни от положението на планетите по знак. Но въпреки всичко в афетиката, която и сега прилагаме, съществува голямо безредие. Бърка се силата на външното проявление със способността да се изразят планетарните качества на планетата, с благотворността й.
В този смисъл метафората за КОСМИЧЕСКОТО ПИСМО позволява да се сложи ред, като факторите от наталната карта се разглеждат като АКЦЕНТИРАНЕ. Защото няма нито лошо, нито нещо хубаво, а само акцентиране и отсъствие на такова. Като видим, че някоя планета е акцентирана, към нея вече ще добавяме плюсовете и минусите на факторите. При такъв подход Юпитер в тази карта се оказва водеща планета. Той притежава и плюсове, защото управлява МЦ и екзалтира в знака на АСЦ. Смятам, че това играе за него положителна роля. Въпреки че последните години наблюдавам, че ако една планета е твърде негативно подчертана, тя се превръща в определен ЦЕНТЪР НА ПСИХИЧНА ЕНЕРГИЯ. Иска или не, човекът започва да се занимава с нея. Тя го въвлича в своите дела. Целият му живот се върти около тази тема, професия, дело.
Сега ще приведа няколко примера:
Това е картата на К.Г.Юнг. Коя планета на пръв поглед ви се струва водеща? Изглежда, че това е Сатурн. Намира се в своя знак в 1-ви дом и управлява 1-ви дом. Но нека кажем с какво е известен Юнг? Той е психиатър и е открил колективното несъзнавано. Това към коя планета се отнася? Нептун, който отговаря и за безсъзнателното, и за медицината. Ако погледнем в картата, Нептун е в Телец във 2-ри дом - той няма никаква сила тук. После забелязваме, че формира квадратурата към Слънцето (аспект към светило), което се намира в дом на изгнанието на Нептун; Луната е в дом на изгнанието на Нептун, но Нептун управлява МЦ, има аспект към АСЦ и в крайна сметка събира най-много точки. Повече от Сатурн със сигурност.
Сега ще видим картата на още един човек.
Тук също присъства прилично поставен Сатурн (в Съединение с АСЦ), двете светила са в Козирог. Това е кинорежисьорът Федерико Фелини. За един режисьор по-профилираща планета е Юпитер, защото той трябва да държи в главата си цялата идея за филма и с погледа на една обща мисъл да обхваща големи пространства. Тук Юпитер е в Лъв в 11-ти дом, не е нещо особено, но по акцентиране със знак "минус" излиза на първо място.
Следващата карта е на Джани Версаче.
Тук в традиционния смисъл Марс е най-силно поставен. Когато видях тази карта за първи път, бях сигурен, че има грешка в изходните данни. Щом човекът работи в индустрия, свързана с красота, се очаква да има Венера, която притежава поне някакво достойнство. А тук тя е силно подчертана, но със знак "минус". Това не е случайно. Например случаят с Джон Бенет. Той е философ, но какъв? Окултен и нетрадиционен. Същото може да се каже и за Версаче по отношение на неговата Венера. Тоест тя е нетрадиционна.
Следващата карта е на моя любим писател А. Чехов.
Навремето за малко не се скарах с Феликс Величко по повод тази карта, когато ми я показа – АСЦ Скорпион и Марс в Скорпион в 1-ви дом. Казвам му: "Вие да не сте изгубили ума си? Чехов е интелигентен човек! Това не може да е неговият час на раждане". Наскоро излезе книга с всичките писма, които е писал. Е, наистина АСЦ му е Скорпион. Има една история, когато в годините от гимназията всички младежи се събират да играят заедно, а Чехов отива на гробищата сам, за да опита да хване тарантула с восъчно топче. Училищният му прякор бил БОМБАТА. Марс в тази карта управлява не само АСЦ, но и Луната. Най-акцентираната със знак "минус" планета е Сатурн. Тази комбинация на подчертан Марс и Сатурн дава характерното за Чехов „изцеждане до последната капка“.
Това е хороскоп на М. Монро.
Ако погледнете хороскопи на секс символи, техните Венери са акцентирани със знак минус.
Следва карта на Шон Конъри.
Много години бях убеден, че нещо не е както трябва в неговата карта. Не може такъв актьор да има Сатурн в Козирог на АСЦ. Но ако погледнем по новия начин на нещата, Юпитер и Нептун ще се окажат по-силни от Сатурн (със знак "минус").
За Марс не сме имали пример. Може би знаете Федор Емельяненко, който е световен шампион по MMA боеве, той има Марс във Везни в 12-ти дом, също и Слънцето му е във Везни. Мохамед Али има Марс в Телец. Кличко има Марс в Рак.
Благодаря Ви за вниманието!
Коментар на Левин: Правили сме изследвания на знаменити спортисти и при повечето Марс есенциално не е силен. Това по-скоро може да говори за разбирането ни за този тип сила. По повод това негативно подчертаване мога да предложа и нещо друго. От дневните астролози ни е останало наследство за оценка на силата по два начина: eсенциална и акцедентална. Към днешно време вече има и три други системи за оценяване на сила: по конфигурация, аспектационна сила и драконическа. Тоест имаме специфика на положението на планетата по знак и по дом; специфика по отношение на Възлите (планета, която по определен начин стои спрямо тях); планета на АСЦ. Говорихме и за аспекти към домовете, също много важно нещо, когато планетата прави съединение с връх на дом – това рязко увеличава силата й. Идеята е, че силата на планетата не се оценява само по два параметъра. Ако направим сечение на човека и го разделим на 5 части, акцеденталната и есенциалната сила се отнасят към две абсолютно различни парчета. Също така най-общо може да се оцени такова нещо като сила на проявление на планетата и същностна сила. Например, като кажа силен Марс, това към проявлението или към същността му се отнася? Това е провокационен въпрос, защото аз не съм казал по коя система е силен. Ето ви една задача за 1-ви курс в Академията: Марс се намира във Везни в 1-ви дом. Той силен или слаб е? Естествено, че е силен и разбира се, че е слаб. Той е слабосилен. Но ако погледнем внимателно, той е силен по своето проявление и слаб по своето съдържание. Във всяка планета може да отделим няколко слоя. Първият е външният, вторият - същностният, вътрешният. Например черта като решителност, способност да рискуваш, далеч невинаги се изразява под формата на трескава дейност. За разлика от Марс на АСЦ, който независимо от знака ще бъде силно забележим за околните.
Например, ако Меркурий е в 1-ви дом, вие винаги ще го чуете на места като конференцията ни, особено ако е седнал на първия ред. Но това няма да говори за силата на неговия интелект и способността да усвоява нова информация. Това имам предвид под слоеве.
Коментар от Израитель: Искам да добавя само още веднъж по повод метафората на Космическото Писмо, а именно, че се зачита всякакъв вид акцентиране – със знак "плюс" или със знак "минус". За трупане на плюсове към планетата може да се взимат много фактори: ако управлява светилата, ако управлява деня на раждане по Звездата на маговете, да не говорим за акцентиране по конфигурация – тук може и 3 точки да й се дадат, особено ако има мажорен аспект със Слънцето, но разбира се, в един момент е добре да се спре. Планета, която събира най-много точки по акцентиране (с "плюс" или с "минус"), СЕ ПРЕВРЪЩА В ТЕМА НА ЖИВОТА ЗА ТОЗИ ЧОВЕК, особено ако преобладава негативното акцентиране.
Линк към презентацията: https://docs.google.com/file/d/0B49zjQKGHIjRa1dZU3pGZFladjg/view
Превод от руски език: Иванова К.